Upphandlingsprocessen är utformad som ett hjul eftersom upphandlingar ofta förnyas när avtalsperioden löper ut. Hjulets olika delar illustrerar den tidåtgång varje steg tar.
I planeringsfasen lägger beställaren grunden för hela upphandlingen. Här undersöker beställaren ofta marknaden och har kontakter med leverantörer.
Beställaren utformar upphandlingsdokumentet med den kravspecifikation och de dokument som ska bifogas, såsom avtalsförslag och anbudsformulär. Detta är en intern fas, då beställaren inte för några diskussioner med leverantörer.
Beställaren annonserar sina upphandlingar och talar om vilka regler som ska följas när det gäller annonsering. Leverantören får också veta vad som händer under anbudstiden.
Beställaren öppnar de inkomna anbuden.
Beställaren prövar varje inkommet anbud mot kraven som ställts i upphandlingsdokumentet. Prövningen omfattar kvalificering och utvärdering.
Beställaren meddelar sitt val av leverantör. Leverantören får samtidigt information om sin rätt att begära överprövning.
Avtal tecknas mellan beställare och leverantör.
Alla berörda avsätter tid för utvärdering och uppföljning av avtalet.